sdtj44tw
Arbete med brott och straff genom tiderna
Under områdets första veckor skall ni arbeta med en historisk skildring av hur det moderna lagsystemet vuxit fram. Detta för att ni skall få en förståelse hur vi idag påverkats av historien i vår egen lagstiftning. Ni skall använda följande tidslinje och besvara frågor: http://www.dipity.com/henrikzelander/history-of-law/?mode=fs
Varje bild har ett antal frågor kopplade till sig som i slutändan skall leda fram till att ni är förberedda på den analytiska frågan i provet:
Hur och varför har straffet förändrats från vedergällningsstraff till behandling och vårdande?
1.De första lagarna:
a. Hur var människosynen inom flodkulturens samhälle? Finner du några exempel i texten?
Det fanns ett folk i Mesopotamien som var de älsta folket och de kallades sumerer.
Ifall en du mördade en person så skulle du bli mördad själv eller om du skadade någons hand så skulle du förlora din egna hand.
Det är UR-Nammus lagsamling och den lagen finns även kvar idag i vissa kulturer runt om i världen.
Det gällde olika lagar för kvinnorna och för männen, om din fru ligger frivilligt med en annan man så var det rätt att döda kvinnan men släppa mannen fri.
2.Hammurabis lagar:
a. Förklara med exempel ur texten begreppet vedergällning. (eventuellt får ni slå upp ordet)
3.Mose lag:
a. Förklara begreppet teokratisk.
b. Vilka skillnader i människosyn kan man läsa i texten, jämfört med texten ”De första lagarna”?
c. Vad var man rädd skulle hända om någon bröt mot lagarna? Vilka var det som det skulle hända något med?
4.Lex Romana
a. De nya romerska lagarna skapade en helt ny institution i samhället, förklara vilken och hur.
5.Konflikt mellan kyrkan och staten om makt
a. Förklara hur denna propagandabild är en produkt av ett samhälles tvång av en grupp.
Kommentarer
Trackback